Sunday, 15 April 2012

Ini bukan blog SERIUS

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi maha Pengasihani.

Assalamualaikummm!

eyh?bukan semalam da post ke?kikikiki..post la lagi skali..da alang2 bosan takda pe nk wat..

Baru-baru ni kecoh betul pasal isu PTPTN. isu ni start bile Anwar Ibrahim kata kalo PR menang die nk mansuhkan PTPTN dan beri pendidikan percuma pada semua orang. pergghhh mantop..berbagai reaksi la yang diberikan terhadap isu ini.. ada yang suka (benda free, sapa tak suka) dan ada juga yang menentang.

sebelum tulis pape, aku nk clarify 1 benda.. ape yang aku nk tulis ni bukan la nk kata aku bagus, bukan nk kata aku terer dan yang pasti, bukan nk kata aku BETUL. ni hanyalah pendapat aku sahajaa.

ni takda kene mengena. just something to share.
PTPTN nk dimansuhkan?dier nk buat macam mana?senang je. kite kan kaya?kite ada minyak?suruh la PETRONAS langsaikan hutang2 tu. tu kata Anwar Ibrahim. ( btw, aku ngan anwar berkongsi nama bapak tapi kami bukan adik beradik!).. idea yang sama juga diberikan semasa dier nk bubarkan tol. guner duit PETRONAS.

aku setuju, petronas ni dier gali minyak. minyak plak (kalo kat MALAYSIA) mmg lah milik rakyat malaysia. tapi bukan sumer minyak yang petronas gali ni minyak kat malaysia. ok thats not the point. tapi ni info aku baru dapt la dari member aku. setiap RM1 yang kerajaan ada, 47 sen dari petronas. so, bagi aku tu sumbangan yang besar. cukup besar. bukn itu ja, petronas juga provide beribu2 peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia dan aku brani kata rata2 nye orang Melayu. ni tak masok lagi sumbangan yang dier buat melalui community service (cam contoh, adik aku dier cam join kelas dari PGB segamat. dulu bengap cam tahi tapi alhamdulillah UPSR aritu dier dapt 4A 1 B. ni benda yang berlaku kat aku, sebab tu aku berani cakp). ape yang aku nk sampaikan adalah, sumbangan yang dibuat oleh PETRONAS da banyak. jgn sebab dier BYK duit kononya, kite nk robek segala sen yang dier ada. after all, dier kan bisnes entiti. mereka juga perlukan duit untuk teruskan perniagaan.

tapi PETRONAS cam shit je membazir kan duit rakyat!bayar gaj mahal2 kat engineer dier!

betul ke gitu? yang aku tau, kalo nk compare dengan syarikat oil and gas laen, PETRONAS bayar antara yang paling rendah. skang starting PETRONAS 4k. shell bayar starting 4.5k (yang aku tau la. ni skoler shell kat utp yang gtau).schlumbeger 2.5k USD. (correct me if im wrong.) after all, biasa la. ni oil n gas. responsibility dier besar jadik gaji pon besar la. workload pon laen.lagipon  kalo perang dier kene bom dulu (dier panggil sasaran penting 1.)


tapi ramai yang tak sedar or pilih untuk tidak sedar, pendidikan kat malaysia da mmg free. kalo dari skolda rendah, sampai menengah, kite bayar braper sen je. (dont get me wrong. aku bukan orang senang. tapi ni realiti). aku rasa yuran kite bayar pon tak bole nk cover gaji cikgu tu. takda buku teks?takpa. ada SPBT. even ntuk higher education, pon ada yang percuma or bayar skit gile. kite ada JPA, MARA dan berbagai2 lagi biasiswa. pusat zakat pon ada kuarkan biasiswa dalam bidang2 agama kot (member aku ada adik dier dari pusat zakat selangor kot.blaja usuludin)

 Ape salahnye, kalo kite usaha lebih sedikit untuk dapt sesuatu. after all, itu mmg ntuk kite. aku rasa kite ken stop la mentaliti suka benda free ni dalam diri kite. suke benda free is ok. tapi kalo sumer benda nk free, lingkup la. aku kasik kau 1 contoh,. aku bukan nk jadik racist, tapi kau tgk cina. kite tgk plak melayu. suka atau tak, orang melayu dan bumiputra ni ag byk dapt benefit/chance dari orang cina dalam bisnes . tapi?sapa ag power dalam business (kite tolak tepi la nk kata orang malayu hasad ke ape. cina pon bukan baen sgt antara 1 sama laen). tgk top 10 bisnesman kat malaysia. kite ada 1 je. bukhari. tu pon orang sibuk mulut lancang kata dier kroni la ape la. padahal mamat tu buat yayasan al bukhari, taja budak blaja. kasik buku rujukan.
work hard for something that u want!



ok la. da panjang sgt. aku wrap up in simpler word. ptptn patut jalan, tapi riba dalamnya harus dihapuskan. after all, riba kan haram. set balik dalam minda, jgn sume benda nk free. usaha lebih skit baru lah rasa nikmat usaha tu. nk free?boleh. try harder. fight for biasiswa. (kerajaan bukan busuk sgt. they spent bilions gak ntuk biasiswa ni).try la pikir jauh skit. jangan orang kata nk bg free je sumer cam monyet dapt tahi eyh i mean bunga. aku malas nk cerita politik. kang emo tak tentu pasal dan takut blog ni jadik lidah penyambung fitnah.

p/s: tindakan kau orang gantung itu bunga kat gambar time kau nye demonstrasi tu amat lah bodoh. malu la jadik student. member aku kat kg yang tak lepas spm pon tak perangai macam tu.

wallahualam.

4 comments:

wow blog encik mudu my x classmate.

ni bkn blog serius?
ni mcm refer kpd chat kita hari tu ja.

anyway, smoga sukses menulis.

hahahah..saja je.aku kalo nk tulis benda serius aku wat tajuk gini. nanti orang click. kang kalo tulis tajuk yang serius ornag tak nk click.kekekek

lebih kurang la pasal aritu nye chart.

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More